България и Румъния започват едновременни предпроектни проучвания на петте локации от двете страни на Дунав за изграждане на нови мостове. За румънската страна драгирането (изкопаването) на Дунав е приоритет. Това съобщиха днес от Министерство на транспорта. 

Припомняме, че идеята за цели пет нови моста бе лансирана в началото на мандата от министър Николай Събев, който бе сериозно иронизиран по темата в социалните мрежи. 

"Българската страна ще отговори адекватно на това, като още от 20 юни Изпълнителна агенция "Проучване и поддържане на р. Дунав" (ИАППД) започва драгиране на реката със собствени средства, а до една седмица ще обявим и обществена поръчка за драгажни дейности", заяви днес Събев. 

От румънска страна работната група е водена от Сорин Гриндяну, вицепремиер и министър на транспорта и инфраструктурата. Българската делегация беше придружавана от извънредния и пълномощен посланик на Република България в Букурещ Н.Пр. Радко Влайков.

Министър Събев заяви, че е осигурено финансиране за удълбочаване на Дунав в размер на 15 млн. лева.

"Документацията е подготвена и вече е изпратена в Агенцията за обществени поръчки за предварителен контрол, а средствата са разпределени за 3-годишен период", посочи още Събев. 

По отношение на общия проект Fast Danube Събев и Гриндяну се разбраха до края на 2022 г. обща работна група да подготви съвместния проект за финансиране от ЕК на набелязаните инженерни мерки по реката.

Министър Събев информира румънския си колега, че България има пълна готовност за пускането на фериботната връзка Русе-Гюргево и предложи да се извършва общ граничен контрол в Русе, докато в Гюргево се създадат необходимите условия за това. Вицепремиерът Гриндяну пое ангажимент да съдейства пред местните власти за ускоряване на действията в Гюргево.

Българската страна е предвидила да започне ремонт на своята част от Дунав мост I през юли, което от гледна точка на румънската делегация може да създаде сериозни проблеми за туристическите и търговските потоци. Министър Събев ще обсъди въпроса с вицепремиера Гроздан Караджов, за да може да се планира времето за ремонт така, че трафика между двете държави да се затрудни в минимална степен.